MOŻLIWOŚĆ WYKONYWANIA PRACY BEZ ZEZWOLENIA

-KIEDY PRACODAWCA MOŻE ZATRUDNIĆ CUDZOZIEMCA BEZ ZEZWOLENIA NA PRACĘ-

Pracodawca może zatrudnić cudzoziemca bez konieczności uzyskania dodatkowych dokumentów (w tym bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę), jeżeli cudzoziemiec:

– posiada status uchodźcy nadany w Polsce;

– udzielono mu ochrony uzupełniającej w Polsce;

– posiada zezwolenie na pobyt stały wydane przez władze RP;

– posiada zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE wydane przez władze RP;

– posiada zgodę na pobyt ze względów humanitarnych;

– posiada zgodę na pobyt tolerowany w Polsce

– korzysta z ochrony czasowej w Polsce;

– posiada ważne zaświadczenie wydawane przez Urząd do Spraw Cudzoziemców na wniosek cudzoziemca, który ubiega się  o ochronę międzynarodową;

– jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej/EOG/Konfederacji Szwajcarskiej lub towarzyszy na terytorium Polski jako jego członek rodziny;

Uwaga! W tym wypadku definicja członka rodziny jest inna niż definicja członka rodziny cudzoziemca ujęta w ustawie o cudzoziemcach. Szczegółowe informacje na ten temat są dostępne w zakładce POBYT W POLSCE CZŁONKÓW RODZINY OBYWATELA UE. Co ważne, chodzi o sam fakt towarzyszenia cudzoziemcowi w Polsce. Możliwość wykonywania pracy nie jest tutaj uwarunkowana uzyskaniem karty pobytu członka rodziny obywatela UE.

– jest osobą, o której mowa w art. 19 ust. 2-3  ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin;

– posiada zezwolenie na pobyt czasowy, o którym mowa w art 114 ust. 1 (tzw. jednolite zezwolenie na pobyt czasowy i pracę), art. 126 (zezwolenie na pobyt czasowy w przypadku pełnienia funkcji w zarządzie osoby prawnej), art. 127 (tzw. Niebieska Karta UE) lub art. 142 ust. 3 (zezwolenie na pobyt czasowy w celu prowadzenia działalności gospodarczej) ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

Uwaga! W punkcie opisanym powyżej, zatrudnienie cudzoziemca możliwe jest tylko na warunkach wskazanych w danym zezwoleniu na pobyt czasowy. Oznacza to między innymi, że jeśli do pracodawcy zgłosił się cudzoziemiec, który posiada wydane już zezwolenie na pobyt czasowy i pracę, pracodawca powinien poprosić cudzoziemca o przedłożenie decyzji. W decyzji określone są warunki wydania zezwolenia. Jeśli w zezwoleniu wskazany jest inny pracodawca, w takim wypadku zatrudnienie cudzoziemca będzie wymagało uzyskania dodatkowych dokumentów (np. zezwolenia na pracę). Jeśli natomiast zezwolenie zostało wydane w związku z wykonywaniem pracy, ale zamiast warunków zatrudnienia (w tym nazwy pracodawcy/stanowiska) wskazana jest podstawa zwolnienia cudzoziemca z konieczności posiadania zezwolenia na pracę, wówczas możliwe jest zatrudnienie cudzoziemca bez uzyskania dodatkowych dokumentów.

– przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa na warunkach określonych w art. 139n zawiadomienie o zamiarze korzystania przez cudzoziemca z mobilności krótkoterminowej ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

– przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b dopuszczalność mobilności krótkoterminowej naukowca ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

– przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności studenta na warunkach określonych w art. 149b warunki dopuszczalności mobilności studenta na terytorium RP ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

-CUDZOZIEMCY ZWOLNIENI Z OBOWIĄZKU POSIADANIA ZEZWOLENIA NA PRACĘ-

Z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę zwolnieni są także między innymi cudzoziemcy:  

– posiadający zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w Polsce w związku z:

– kształceniem się na studiach (art. 144 ustawy o cudzoziemcach);

– innymi okolicznościami (art. 186 ust. 1 pkt 3, 4 lub 7 ustawy o cudzoziemcach);

– łączeniem z rodziną ( art. 159 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach);

– zawarciem związku małżeńskiego z obywatelem RP (art. 158 ust. 1 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach) – ważny jest przy tym fakt pozostawania w związku małżeńskim, co powinien weryfikować pracodawca przy zatrudnieniu i kontynuowaniu współpracy z cudzoziemcem;

Uwaga! W przypadku małżonka obywatela RP (inaczej niż w przypadku członków rodziny obywateli UE) wykonywanie pracy bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę jest możliwe dopiero po wydaniu decyzji na pobyt czasowy ze względu na małżeństwo z obywatelem RP.

– posiadający ważną Kartę Polaka;

– uprawnieni do przebywania i wykonywania pracy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącego do Unii Europejskiej lub Konfederacji Szwajcarskiej i zatrudnieni przez pracodawcę mającego siedzibę na terytorium tego państwa oraz czasowo delegowany przez tego pracodawcę w celu świadczenia usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

– w stosunku, do których umowy międzynarodowe lub odrębne dopuszczają wykonywanie pracy bez konieczności posiadania zezwolenia;

– prowadzący szkolenia, biorący udział w stażach zawodowych, pełniący funkcję doradczą, nadzorczą lub wymagającą szczególnych kwalifikacji i umiejętności w programach realizowanych w ramach działań Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programach pomocowych, także w oparciu o pożyczki zaciągnięte przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej;

– będący nauczycielami języków obcych, którzy wykonują pracę w przedszkolach, szkołach, placówkach, ośrodkach, zakładach kształcenia nauczycieli lub kolegiach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, lub w Ochotniczych Hufcach Pracy;

– będący członkami sił zbrojnych lub personelu cywilnego, którzy wykonują pracę w międzynarodowych strukturach wojskowych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub będący cudzoziemcami delegowanymi do wdrażania programów zbrojeniowych realizowanych na podstawie umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;

– będący stałymi korespondentami zagranicznych środków masowego przekazu, którym została przyznana, na wniosek redaktora naczelnego zagranicznej redakcji lub agencji, akredytacja ministra właściwego do spraw zagranicznych, jednak tylko w zakresie zawodowej działalności dziennikarskiej wykonywanej na rzecz tej redakcji lub agencji;

– wykonujący indywidualnie lub w zespołach usługi artystyczne trwające do 30 dni w roku kalendarzowym;

– wygłaszający do 30 dni w roku kalendarzowym, okazjonalne wykłady, referaty lub prezentacje o szczególnej wartości naukowej lub artystycznej;

– wykonujący, do 30 dni w roku kalendarzowym, pracę dla podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z zawodami sportowymi;

– wykonujący pracę w związku z wydarzeniami sportowymi rangi międzynarodowej, skierowanymi przez odpowiednią międzynarodową organizację sportową;

– będący duchownymi, członkami zakonów lub innymi osobami, którzy wykonują pracę w związku z pełnioną funkcją religijną, w kościołach i związkach wyznaniowych oraz krajowych organizacjach międzykościelnych, których status uregulowany jest umową międzynarodową, przepisami o stosunku Państwa do kościoła lub innego związku wyznaniowego, lub które działają na podstawie wpisu do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych, ich osobach prawnych lub jednostkach organizacyjnych, a także którzy wykonują pracę w ramach pełnienia funkcji religijnej w innych podmiotach, na podstawie skierowania przez właściwy organ kościoła lub innego związku wyznaniowego albo jego osoby prawnej;

– będący studentami studiów stacjonarnych odbywanych w Polsce lub uczestnikami stacjonarnych studiów doktoranckich odbywanych w Polsce;

– będący studentami, którzy wykonują pracę w ramach odbywania staży zawodowych, do których odbywania kierują organizacje będące członkami międzynarodowych zrzeszeń studentów;

– będący studentami, którzy wykonują pracę w ramach współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich zagranicznych partnerów, jeżeli potrzeba powierzenia cudzoziemcowi wykonywania pracy jest potwierdzona przez właściwy organ zatrudnienia;

– będący studentami szkół wyższych lub uczniami szkół zawodowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej lub Konfederacji Szwajcarskiej, którzy wykonują pracę w ramach praktyk zawodowych przewidzianych regulaminem studiów lub programem nauczania, pod warunkiem uzyskania skierowania na taką praktykę ze szkoły wyższej lub zawodowej;

– uczestniczący w programach wymiany kulturalnej lub edukacyjnej, programach pomocy humanitarnej lub rozwojowej lub programach wakacyjnej pracy studentów, zorganizowanych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy;

– będący absolwentami polskich szkół ponadgimnazjalnych, stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na polskich uczelniach, w instytutach naukowych Polskiej Akademii Nauk lub instytutach badawczych działających na podstawie przepisów o instytutach badawczych;

– wykonujący pracę jako pracownicy naukowi w podmiotach, o których mowa w przepisach o instytutach badawczych;

– delegowani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez pracodawcę zagranicznego, jeżeli zachowują oni miejsce stałego pobytu za granicą, na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, w celu:

– wykonywania prac montażowych, konserwacyjnych lub naprawy, dostarczonych kompletnych technologicznie urządzeń, konstrukcji, maszyn lub innego sprzętu, jeżeli pracodawca zagraniczny jest ich producentem,

– dokonania odbioru zamówionych urządzeń, maszyn, innego sprzętu lub części, wykonanych przez przedsiębiorcę polskiego,

– przeszkolenia pracowników pracodawcy polskiego będącego odbiorcą urządzeń, konstrukcji, maszyn lub innego sprzętu, o których mowa w lit. a, w zakresie jego obsługi lub użytkowania,

– montażu i demontażu stoisk targowych, jak i opieki nad nimi, jeżeli wystawcą jest pracodawca zagraniczny, który deleguje ich w tym celu;

– wykonujący pracę na rzecz posłów do Parlamentu Europejskiego w związku z pełnioną funkcją;

– uprawnieni na zasadach określonych w aktach prawnych wydanych przez organy powołane na mocy Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją, podpisanego w Ankarze dnia 12 września 1963 r., (Dz. Urz. WE L 217 z 29.12.1964, str. 3687; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 11, t. 11, str. 10)

 

Uwaga! Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich przypadków, w których cudzoziemcy mogą wykonywać pracę bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. W razie wątpliwości rekomendujemy kontakt z prowadzoną przez nas infolinią lub analizę przypisów Ustawy o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.

-OBYWATELE ARMENII, BIAŁORUSI, GRUZJI, MOŁDOWY, FEDERACJI ROSYJSKIEJ I UKRAINY-

Obywatele tych państwa są zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę przez okres nieprzekraczający 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, niezależnie od liczby podmiotów powierzających im wykonywanie pracy, na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej, jeżeli przed podjęciem przez cudzoziemca pracy powiatowy urząd pracy, zarejestrował oświadczenie tego podmiotu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Szczegółowe informacje dotyczące oświadczeń dostępne są w zakładce OŚWIADCZENIE O POWIERZENIU WYKONYWANIA PRACY CUDZOZIEMCOWI.

Obsługi

Klienci indywidualni

  • Przygotuj dokumenty i złóż wniosek o kartę pobytu krótkoterminowego, osiedlenie się długoterminowe, obywatelstwo
  • Doradztwo i wsparcie w ubieganiu się o wizę studencką i pracowniczą
  • Złóż wniosek o pozwolenie na pracę
  • Poproś o względne zaproszenie, wizę do odwiedzenia krewnych
  • Wsparcie w ubieganiu się o decyzję, Visa w celu ponownego zjednoczenia
  • Reprezentacja przed polskimi sądami w sprawach cywilnych
  • Rejestracja gospodarstwa domowego
  • Złóż podpis elektroniczny (Profil Zaufany), numer PESEL
  • Zarejestruj swoje małżeństwo w polskim urzędzie oraz w Ambasadzie Wietnamu w Warszawie
  • Tłumaczenie notarialne

Klienci korporacyjni

  • Założenie firmy (CEIDG, Sp. z oo )
  • Zarejestruj się w celu ochrony znaków towarowych i praw autorskich
  • Usługi księgowe dla firm
  • Wsparcie prawne, gdy są inspektorzy z departamentów państwowych takich jak Departament Skarbowy, Straż Graniczna, Inspekcja Sanitarno-Epidemiologiczna...

A2D SOLUTIONS Sp. z o.o.
REGON: 524064945
NIP: 7011123129

Kontakt

Adres

Lutniowa 21, 02-388 Ochota, Warszawa

Telefony

+48 785 838 868 (VN)
+48 888 866 266 (PL)
+48 515 208 900 (EN)

Godziny pracy

Dni tygodnia

10:00 - 17:00

Copyright A2D SOLUTIONS © 2022 -Zaprojektowany przez OH! Ba Lan